Wat is email marketing eigenlijk? Zijn dat al die irritante spammailtjes die wekelijks je mailbox binnenstromen of omvat het eigenlijk nog meer? Want als het alleen om de spam gaat, is het zeker nog niet dood. Maar buiten spam zijn er gelukkig meer facetten in email marketing. En daarom geven wij hier een kijkje in de wereld van email marketing!

Email marketing is toch niet dood?

Want zodra je wel weet waar je moet kijken kom je er toch al vrij snel achter dat dood een zwaar overdreven begrip is. Email marketing is meer dan springlevend en er wordt ontzettend veel geld mee verdiend en bespaard!

Wat is email marketing?

Nu hoor ik je denken ‘ik weet nog steeds niet wat ik me in moet denken bij email marketing..’ Nou, het omvat onder andere het sturen van emails om klantrelaties te verbeteren, om nieuwe klanten te werven (of de oude te overtuigen) en het toevoegen van reclames.

De laatste kennen we allemaal, de reclames (spam) want wie heeft er nou nog nooit een mail voor een penis- of borstenvergroting  in zijn postvak of spamfilter ontvangen?  De dagelijkse dosis rotzooi die je mailbox of spamfilter komt vervuilen. En indien je ze opent vaak nog een virus bevatten ook… Alles behalve goed nieuws en toch zijn er tal van mensen die het nog openen ook.

Wat is email marketing echt?

Maar de daadwerkelijke email marketing heeft daar niets mee te maken. Die sturen enkel mails rond om je te vertellen over nieuwe diensten, nieuwe producten die ze op de markt gebracht hebben – en de daarbij behorende reclame. Meestal heb je je hier zelf voor ingeschreven op de site zelf omdat deze informatie relevant is voor jou.

Email marketing is snel en goedkoop. Denk er maar eens aan wanneer dit allemaal met de post verzonden zou moeten worden! Niet alleen zou het versturen veel langer duren maar ook alles moet in een aparte envelop belanden en dan heb ik het nog niet eens over de postzegels. En wat is het eerste wat jij checkt wanneer je online komt of je telefoon checkt.

Voordelen van email marketing.

Email marketing zorgt ervoor dat heel veel mensen tegelijkertijd bereikt kunnen worden in een tijdspanne van seconden!  Wat wij betitelden als spam in het begin van het stukje, wordt als ongewenste email marketing gezien. Je hebt je hier immers niet voor opgegeven.

Bedrijven die met email marketing willen gaan werken, moeten erg goed opletten dat ze geen wetten overtreden waardoor hun mail spam wordt – en zij strafbaar gesteld kunnen worden. Het is daardoor ook onwaarschijnlijk dat wanneer je je inschrijft bij een bepaalde website voor updates dat je hier spam van zal ontvangen.

Zelf werken met email marketing.

Wil je zelf gaan werken met email marketing? Dat is niet zo moeilijk.

Stel op je site optie voor waar mensen op kunnen drukken om zich in te schrijven voor jouw nieuwe dienst/informatie. Heb je een blog en kun je dit niet zelf maken? Dan draai je het systeem om en geef je jouw email adres waar mensen een mail naar toe kunnen sturen met de woorden ‘ja ik wil’ (humor slaat altijd aan)  om een inschrijving te doen voor een maillijst. Sla vervolgens alle email adressen op en scheidt deze door een puntkomma.

Zorg wel altijd dat niet alle ontvangers die mailadressen kunnen zien van iedereen waar je de nieuwsbrief naar toe gestuurd hebt, want dat ziet er onprofessioneel uit en zal zeker leiden tot uitschrijvingen. Deze handmatige manier van email marketing wordt echter -terecht- vrijwel niet meer gebruikt, omdat het tijdrovend is. En dat wil je niet.

Daarom kiezen mensen tegenwoordig altijd voor een email marketing systeem, want deze snelle en goedkope manier van zakendoen kan je veel geld besparen, en daarnaast ook nog eens tijd.

Spamfilters

Stel wel je spamfilters in! Je zou toch niet willen dat de mails waar je je wel voor ingeschreven hebt verdwijnen tussen de ongewenste mailtjes? Ook als je de dienst aanbiedt, gaat deze opmerking op. Zelfs wanneer je in hoofdletters schrijft dat mensen niet kunnen antwoorden op de email, zal zeker vijf procent dit volledig over het hoofd zien!