Ach, de fijne, warme decembermaand. De maand van twinkellichtjes, de kleur rood, de geur van dennennaalden, boterletters en dreigend overgewicht. Maar december is ook de maand van lijstjes: goede voornemens, toplijsten en trends voor het komende jaar. Hoe kunnen wij dan achterblijven op het gebied van SEO? Onze lijst vind je hieronder.

 

#1. De ver-BING-ificatie van de Google Webmaster Tools

De Google Webmaster Tools. Je weet wel, het programma dat Google je geeft om meer inzicht te krijgen wat de zoekgigant van je website vindt. Maar wat vertellen de tools ons? Eigenlijk is het een veredeld e-mailprogramma: 90% van de berichten die je krijgt hebben te maken met zaken die jij doet die tegen de richtlijnen zijn (en nee, we hebben het in 2013 ook niet meer over hats). Welke informatie haal je als SEO’er eigenlijk nog wel uit het online programma vol met diagnostische armoede? Weinig!

Nee, neem dan Bing! Zij geven met hun webmaster tools-variant een website-eigenaar of SEO’er alle inzicht. Van rankings tot CTR. Bing! opent zijn zoekmachinedeuren en geeft je inzicht in de gouden berg aan informatie waar ze op zit. Jammer voor ons NL’ers dat Bing! hier geen voet in de grond heeft, krijgt en wil. Maar met zoveel inzicht van, op papier, de grootste concurrent, kan Google niet achterblijven. Dus krijgt de GWT een overhaul, waarbij website-eigenaren eindelijk de data krijgen die hen toekomt.

#2. Keyword rankings? Zelfs Google zegt nee!

Weet je nog de tijd dat je een keyword in Google intypte en probeerde te achterhalen welke positie je had weten te behalen? . Keyword ranking tools van vooraanstaande SEO-toolleveranciers krijgen een ultimatum van Google: niet meer scrapen (data bij ons vandaan halen, terwijl Google dat niet wil), geen rankings meer uitvoeren of je kunt je Adwords-toegang wel vergeten. Duidelijk statement. Geen keyword-focus meer, maar brede optimalisatie dus (wat iets anders betekent dan keyword research).

#3. Nieuw van Google: het gastblogfilter

Met de dierentuin aan updates vanuit Google in 2012 wordt op een smerige manier linkbuilden best lastig. Je moet er tegenwoordig potverdikke ook nog echt werk voor gaan verzetten! Gelukkig zijn SEO’ers niet dom en binnen de kortste keren hadden we een nieuw glimmend speeltje gevonden waarmee we links wisten te verkrijgen: gastbloggen / guest blogging. Een blog zoeken die redelijk in de buurt ligt van het onderwerp van de site die je aan het optimaliseren bent en dan de eigenaar vragen: mag ik een stukje tekst bij je plaatsen, genaamd een gastblog, die ik vervolgens volstop met fijne linkteksten? Je mag er uiteraard geen nofollow op plaatsen, meneer de blog-eigenaar. Nee, ik doe het niet voor relevant verkeer, maar gewoon om de ‘rauwe link sinaasappelsap’ die ik er van kan trekken.

Van die pers van goudgele zuren goedheid heeft Google nu een beetje genoeg. Dat is niet de manier om het te doen! Dus komt Google in 2013 met een update en/of een filter om de door jou zo zorgvuldig geplaatste gastblogs en bijbehorende links te devalueren, de Killer Whale-update. Sorry jongens, gewoon terug naar een complete inbound marketing-strategie.

#4. Technische SEO meer effectief dan linkbuilding

Sorry hoor, afgelopen jaren is al duidelijk geworden dat simpele linkbuildingcampagnes, als je ze al zo mag noemen, niet meer werken. Startpagina’s, startpaginadochters en al dat internetgespuis worden door zoekmachines al niet meer serieus genomen, dus waarom door jou nog wel?

Nee, komende jaren ga je veel meer succes behalen met het goed inzetten van je crawlbudget. Zie het als een soort budgetcrisis binnen je eigen website. Tijd om alles technisch gezien goed onder handen te nemen. Weet je nog die pagina’s die je maar liet indexeren omdat ze misschien in de long-long-long-very long tail nog 2 bezoekers zouden kunnen opleveren? Die pagina’s ga je uitsluiten voor indexatie. Alleen de pagina’s die er echt te doen wil je nog gezien hebben door Google. En dit technisch op orde brengen (wat vaak lastiger is dan je denkt), wordt komend jaar effectiever dan linkbuilding. No-brainer.

#5. Google + wordt Google Hangout

Kom op Google. Erken je meerdere in welk social platform dan ook en geef nou toe dat jullie gewoon een sociaal platform niet van de grond weten te krijgen. Hoe erg wij het met z’n allen ook door de strot geduwd krijgen en hoe erg sommige SEO’ers ook zeggen dat het onderdeel moet zijn van je SEO-strategie. Een sociaal netwerk, puur en alleen om betere rankings te krijgen? Klinkt niet echt als een goede user experience, iets wat Google zo hoog in het vaandel heeft.

Alles wat je doet, moet iets toevoegen voor de gebruiker. Nee zoekvrienden, dan moeten we eerlijk zijn en toegeven dat Google Hangout een leuk extraatje is. En mochten opeens Pasen en Pinksteren toch op één dag vallen en Google+ toch een succes worden, laat het dan echt een sociaal netwerk worden en niet iets waar we een slechte SEO-strategie mee opdirken.

#6. De hoax die AuthorRank heet

Ah ja, AuthorRank. Volgens sommige de nieuw uitgevonden versie van PageRank. Eigenlijk een soort PageRank 2.0. Beter, krachtiger, schoner, meer waskracht! Oh wacht, of hebben we het dan toch over iets anders? Toegeven: op papier is het geen slecht idee. Je neemt het oude algoritme van PageRank en voegt daar een handje vol nieuwe signalen aan toe. Het probleem: het enige echte bewijs van AuthorRank is een patentaanvraag.

Laat je komend jaar niet verleiden om een complete strategie op te zetten rondom AuthorRank. Iets om rekening mee te houden? Jazeker, je weet maar nooit wanneer onze zoekgigant de regels van het spel zal aanpassen. Maar tot het echte bewijs is geleverd, blijft AuthorRank een hoax en laat je niet verleiden tot het najagen van deze urban search myth.

#7. Mobiele SEO bestaat niet

Nee, echt niet. Het is niet zo dat als we maar lang genoeg over een onderwerp praten, dat het dan vanzelf een onderdeel wordt van onze fijne SEO-wereld. Daar lijkt het soms wel op, maar als zelfs Google aangeeft dat je moet gaan werken met responsive design, mocht het knikkertje wel uit het gat zijn gerold als je toch nog een m-punt-domein gaat inzetten.

Nee, de volgende keer dat je met je webbouwer praat, ga je eens informeren over de mogelijkheden. Zit je net voor een re-design moment? Heb jij even mazzel! Gelijk meenemen. Ook hartstikke logisch natuurlijk dat Google graag 1 website heeft, met 1 versie van de content, die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waar je mee kijkt. Ook fijn voor je SEO-strategie; je bent namelijk maar met 1 website bezig.